ekonomifreak

Direktlänk till inlägg 13 maj 2014

Situationer när det kan vara nödvändigt att låna pengar direkt

Av Bubba Trajner - 13 maj 2014 16:10

Är det alltid fel att ta ett snabblån? Nej, givetvis inte. Tvärtom så kommer i stort sett alla människor i det moderna samhället att för eller senare hamna i en situation då det är essentiellt för ekonomin att få ett tillfälligt, och snabbt, tillskott.


Och det behöver inte nödvändigtvis handla om att man sitter i ett slags stor skuldfälla eller att man har överkonsumerat - det finns gott om andra situationer då det kan uppstå glapp i ekonomin, och man behöver låna pengar direkt för att reda ut situationen.


Låt oss titta på några vanliga exempel.


Även om man har ett fast jobb så kan det uppstå krissituationer då ekonomin inte går ihop. Personligen hamnade jag i en sådan sits för inte så länge sen. Företaget jag jobbade på hade nämligen något som kallades för likviditetskris. Vilket ungefär kan översätta med "brist på kontanta medel". Detta ledde i sin tur till att företaget var tvunget till att skjuta upp alla löneutbetalningar med 14 dagar.


Rent konkret så innebär detta att jag inte skulle få ut någon lön den 25:e. Samtidigt som alla räkningar skulle vara betalda senast den 30:e. En minst sagt jobbig situation. Eftersom besked kom den 22:e hade jag inte tid att gå till banken, utan blev helt enkelt tvungen att ta ett snabblån. Jag använde nätet, sökte efter sajter som kunde ge mig tips om hur man fick bäst ränta och villkor för att låna pengar direkt. Och det tog faktiskt inte speciellt lång tid innan jag hitta rätt. På lanapengardirekt.com fanns redan massor av jämförelser av räntor, kostnader och olika återbetalningsmodeller - och jag kunde sålunda snabbt välja ett kreditföretag som passade min situation.


Just den här gången så valde jag Nanokredit och 8000 kr på 30 dagar. Och mer än så var det inte. Visst, det kostade mig en slant i ränta, men eftersom jag kunde fått ett snabbt besked, och hade pengarna på mitt konto bara ett par dagar efter jag ansökt, så kunde jag betala hyran och mina räkningar i tid. Den 9:e fick jag min lön från företaget, och kunde därmed återbetala hela lånebeloppet.



Min poäng här är med andra ord att det inte alltid är dumt att ha möjlighet att på detta sätt låna pengar direkt. Det är lätt att vi glömmer bort att dessa lån faktiskt kan vara riktigt bra, förutsatt att vi använder dem i rätt syfte.


Jag menar, om man använder snabblån för att betala av gamla skulder - eller ännu värre: köpa en massa prylar och tjänster som man inte behöver - ja, då är det väl inte så konstigt att man för eller senare hamnar i en negativ ekonomisk situation, vars ändstation är något slags skuldsanering


Ett annan vanlig invädning i sammanhanget är att "du kunde väl låna pengar snabbt av dina föräldrar eller av en vän?". Och nej, det kunde jag faktiskt inte. Mina föräldrar har sällan några pengar över efter de betalt sina egna räkningar (deras pension är verkligen inget att skryta med), och mina vänner skulle jag aldrig be om lån.


I alla fall inte så länge det finns andra lösningar, såsom smslån och snabblån på nätet.

 

#pengar #låna pengar #ekonomi #cash #lån

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bubba Trajner - 17 december 2013 13:54


Det finns få saker som är så attraktiva och lockande för gemene man som möjigheten att tjäna pengar på något enkelt sätt. Åtmistone vad gäller den ekonomiska marknaden.     Säkert har du någon gång drömt om att säga upp dig från ditt jobb och is...

Av Bubba Trajner - 12 december 2013 23:15

"Never mix honey with money ..."   Varför inte det då? Menar man att pengar och kärlek inte ska blandas ihop eller att de inte hör ihop? Kan man vara lyckligt gift och samtidigt ha det gott ställt eller finns det någon oskriven lag som säger att...

Av Bubba Trajner - 2 november 2013 13:30

Vi bär alla med oss en uppsättning av negativa påståenden om pengar som vi gjort till "sanningar".   Dessa sanningar präglar oss i olika situationer i livet, exempelvis när vi väljer vår yrkesbana eller planerar för framtiden på andra sätt.   ...

Av Bubba Trajner - 19 oktober 2013 21:30

Vad är en entreprenör egentligen? Video som tar upp en par åiskter om vad det handlar om: riskvillighet, engagemang, målmedveten och passion mm ...

Av Bubba Trajner - 5 oktober 2013 00:45

I vår kultur anses det bättre att vara en Spara än en Slösa. Man ska arbeta hårt, spara flitigt och helst inte unna sig för mycket.   Det uppfattas som "syndigt" att spendera sina pengar, särskilt om man tvingas ta lån för att kunna täcka sina le...

Blogglistor

SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen Blogg listad på Bloggtoppen.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation


Det här bloggen ägnas åt ekonomi definierat som lusten att göra affärer, tjäna pengar, spara pengar, låna pengar, och driva företag. För mej handlar entreprenörskap om vilja att skapa något eget. Och att våga göra det nu.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards