ekonomifreak

Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Låna pengar & skatteplanering - ett par tankar

Av Bubba Trajner - 30 september 2011 08:53

För mig som tänker på ekonomi och affärer ur olika synvinklar varje dag, varje timme, är det lätt att bli fartblind. Och då tänker jag inte på lyxfällansyndromet. Att låna pengar, göra av med dem och därefter låna pengar igen. Nej, jag tänker snanare på det motsatta, hur jag hela tiden kan få mer avkastning på mina inversteringar. En stor del av "kostnaden" när man väl tjänar pengar är skatten. Och som ekonom är det därför nästan en del av ens DNA att minimera kostnader. Jag kan helt och hållet förstå resonemanget i den här artikeln   och hur man liksom steg för steg blir alltmer "girig", utan att reflektera moraliskt vad det innebär att skatteplanera. 


Därför har jag tagit ett beslut. Skatten är en fast kostnad i min värld. Och inget som jag kan planera bort eller som ens är önskvärt att planera bort. Det är pengar som jag aldrig haft och som tillhör mig och andra som ett kollektiv. 


Sa hyperkapitalisten :)


Okej, jag har fått lite frågor om hur man kan långa pengar till lägsta ränta och sedan investera dem för hög avkastning, och hur man minimerar riskerna, och jag tänka prata lite mer om detta i ett senare inlägg.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bubba Trajner - 13 maj 2014 16:10

Är det alltid fel att ta ett snabblån? Nej, givetvis inte. Tvärtom så kommer i stort sett alla människor i det moderna samhället att för eller senare hamna i en situation då det är essentiellt för ekonomin att få ett tillfälligt, och snabbt, tillsko...

Av Bubba Trajner - 17 december 2013 13:54


Det finns få saker som är så attraktiva och lockande för gemene man som möjigheten att tjäna pengar på något enkelt sätt. Åtmistone vad gäller den ekonomiska marknaden.     Säkert har du någon gång drömt om att säga upp dig från ditt jobb och is...

Av Bubba Trajner - 12 december 2013 23:15

"Never mix honey with money ..."   Varför inte det då? Menar man att pengar och kärlek inte ska blandas ihop eller att de inte hör ihop? Kan man vara lyckligt gift och samtidigt ha det gott ställt eller finns det någon oskriven lag som säger att...

Av Bubba Trajner - 2 november 2013 13:30

Vi bär alla med oss en uppsättning av negativa påståenden om pengar som vi gjort till "sanningar".   Dessa sanningar präglar oss i olika situationer i livet, exempelvis när vi väljer vår yrkesbana eller planerar för framtiden på andra sätt.   ...

Av Bubba Trajner - 19 oktober 2013 21:30

Vad är en entreprenör egentligen? Video som tar upp en par åiskter om vad det handlar om: riskvillighet, engagemang, målmedveten och passion mm ...

Blogglistor

SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen Blogg listad på Bloggtoppen.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation


Det här bloggen ägnas åt ekonomi definierat som lusten att göra affärer, tjäna pengar, spara pengar, låna pengar, och driva företag. För mej handlar entreprenörskap om vilja att skapa något eget. Och att våga göra det nu.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards