ekonomifreak

Alla inlägg under september 2013

Av Bubba Trajner - 28 september 2013 11:30

Jag betraktar pengar som en form av energi som ska "omsättas". Jag tror inte på att ha för mycket pengar låsta på bankkonton.


Jag blir åtminstone varken speciellt lycklig eller trygg av att ha pengar på banken. Jag vill att mina pengar ska göra nytta, exempelvis göra det möjligt för mig att fortsätta skriva böcker som förhoppningsvis kan inspirera människor att genomföra förändringar i sina liv.

  • Vilka föreställningar har du om rika människor? Tror du att de är lyckliga eller olyckliga?
  • Vilka föreställningar har du om fattiga människor? Tror du att de är lyckliga eller olyckliga?
  • Tror du att det krävs en lång utbildning för att tjäna pengar? Måste man vara född med silversked i munnen för att lyckas?
  • Är det lättare att vara en god människa när man är rik än när man är fattig eller är det tvärtom?
  • Vad innebär finansiell frihet för dig? Vad skulle det betyda för dig att få leva i finansiell frihet?

"Jag har varit i tjäna pengar-träsket och är nu en fattig men lycklig långseglare! För att få ekonomin att gå runt håller jag koll på vartenda öre, struntar i kläder och skor utöver det nödvändigaste, köper inga prylar annat än till båten. Vi gör av med en tredjedel till en femtedel så mycket pengar som när vi bodde på land och jobbade heltid, och ändå lever vi ett lyxliv. Vaknar när vi vill. Har tid att laga god mat på fräscha, billiga råvaror. Gör utflykter till spännande, vackra platser. Träffar människor som kan lära oss saker om livet. Tidigare, när vi jobbade och slet och tjänade massor av pengar, gjorde vi av med varje krona, behövde ständigt tröst." (Ungefär såhär sa min vän när jag frågade om vikten av att tjäna pengar)


  Vilken typ av person man än är så har pengarna ansenlig betydelse i ens liv och de har också stor inverkan på många olika känslor som väger tungt i våra liv. Kärlek, trygghet, frihet och bekräftelse är känslor som alla är starkt förknippade med pengar.


Tar du dig tid att försöka förstå varför du agerar som du gör i ditt sätt att hantera pengar kan du lättare ändra ditt förhållningssätt så att det blir mindre problematiskt. Ofta blir relationen till andra också bättre då. Om du upplever att du har brist på pengar måste du göra klart för dig dina basala krav. Vad måste jag se till att få tillgång till?


Vad behöver jag för att må bra i mitt liv? Brist på pengar handlar ofta om konflikter antingen mellan människor eller hos individen själv. Konflikterna kan vara mellan olika medvetna eller omedvetna behov och begär.


När du blir medveten om dina behov får du också lättare att uttrycka dem för din omgivning.

Av Bubba Trajner - 1 september 2013 19:45

För att växa som företag behöver du för eller senare anställa. Här diskuterar 4 framgångsrika företagare vad man bör tänka på när man anställer. Exempelvis att det är ett stort ansvar att plötsligt ansvara för någon annans privatekonomi. Här får du ockå svart på vitt varför "personalen är företagets viktigaste resurser" INTE är någon floskel.

Blogglistor

SvenskaSajter.com - Den ständigt växande länkkatalogen Blogg listad på Bloggtoppen.se

Fråga mig

0 besvarade frågor

Presentation


Det här bloggen ägnas åt ekonomi definierat som lusten att göra affärer, tjäna pengar, spara pengar, låna pengar, och driva företag. För mej handlar entreprenörskap om vilja att skapa något eget. Och att våga göra det nu.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

RSS

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards