Direktlänk till inlägg 23 juli 2013
Småföretagare bör dela in sin arbetstid i tre delar, 60 procent, 30 procent och 10 procent. Här följer fyra viktiga tillämpningar av regeln:
Driften av företaget.
Ägna 60 procent av tiden åt marknadsföring och försäljning, 30 procent åt att tillverka eller tillhandahålla varor och tjänster och 10 procent åt ledarskap och administration.
Alltså, marknadsföra, tillverka, leda ... i den ordningen!
Försäljning.
Ägna 60 procent av säljtiden åt att behålla och utveckla befintliga kunder, 30 procent åt att skaffa kunder med stor potential på kort sikt och 10 procent av tiden åt att skaffa kunder med stor potential på lång sikt. Det betyder att om du ägnar 60 procent av all din tid åt marknadsföring och försäljning och 60 procent av din säljtid åt att behålla och utveckla befintliga kunder, kommer du att ägna 36 procent (60 procent gånger 60 procent) av all din tid åt att träffa, e-posta, skriva till och prata med de kunder som får din kassaapparat att plinga.
På den 60-timmarsvecka som är minimum för en småföretagare innebär det att du koncentrerar dig på befintliga kunder 22 timmar.
Utbildning.
Ägna 60 procent av din utbildningstid åt att förbättra dina eller företagets starka sidor; 30 procent av din tid åt att lära dig nya saker och 10 procent åt att göra något åt de svaga sidorna. De dagar du träffar andra medarbetare bör du ägna 15 minuter av dagen åt träning eller utbildning.
Om du är den enda anställda, ska du ägna 15 minuter varje dag åt att bli bättre i något avseende. Femton minuter varje dag är ungefär 400 timmar av ett normalår. Om du ägnar 60 procent av den tiden, det vill säga 240 timmar, åt att utveckla dina starka sidor, skaffa dig fler starka sidor eller förbättra din konkurrenskraft, kommer du att få hög avkastning på din utbildningsinvestering.
Utveckla dina medarbetare.
Ägna 60 procent av din medarbetartid åt superstjärnorna bland personalen, 30 procent åt dem som har hög potential och 10 procent åt de lågpresterande. Var inte demokratisk genom att investera lika mycket tid i alla. Ägna din tid åt vinnarna. Investera din tid på samma sätt som du skulle investera pengar.
Den första investeringsregeln är "förlora inte". Du investerar således tid i att behålla kunder för att inte förlora dem. Om du kan välja investerar du hellre pengar i ett företag som går bra i stället för att medvetet investera i ett som går dåligt. Det är likadant när du investerar din tid i de bästa medarbetarna. Investera din tid i starka sidor. Investera för att förbättra.
60-30-10-regeln är ett kraftfullt instrument för att allokera personalresurser. Använd den.
Är det alltid fel att ta ett snabblån? Nej, givetvis inte. Tvärtom så kommer i stort sett alla människor i det moderna samhället att för eller senare hamna i en situation då det är essentiellt för ekonomin att få ett tillfälligt, och snabbt, tillsko...
"Never mix honey with money ..." Varför inte det då? Menar man att pengar och kärlek inte ska blandas ihop eller att de inte hör ihop? Kan man vara lyckligt gift och samtidigt ha det gott ställt eller finns det någon oskriven lag som säger att...
Vi bär alla med oss en uppsättning av negativa påståenden om pengar som vi gjort till "sanningar". Dessa sanningar präglar oss i olika situationer i livet, exempelvis när vi väljer vår yrkesbana eller planerar för framtiden på andra sätt. ...
Vad är en entreprenör egentligen? Video som tar upp en par åiskter om vad det handlar om: riskvillighet, engagemang, målmedveten och passion mm ...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
|||
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
|||
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
|||
22 |
23 | 24 |
25 |
26 |
27 |
28 |
|||
29 | 30 |
31 |
|||||||
|